Followers

Tuesday, January 7, 2014

kebanggaan ibu

~Kebanggaan Ibu~ Dulu masa saya kecik-kecik, saya selalu dapat no 1 dalam kelas tadika dan sekolah rendah... Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya.... Dulu saya dapat 5A UPSR... Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya.... Dulu saya dapat tawaran masuk MRSM... Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya... Dulu saya dapat 8A dalam PMR... Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya.... Dulu saya dapat tawaran buat kursus medic kat Indonesia... Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya.... Tapi bila saya buang semua keduniaan itu dan berikrar untuk turut berjuang menjadi kebanggaan Rasulullah, saya bawa beg dan merantau ke seluruh dunia, saya berhenti di Afrika untuk belajar ilmu agama, dan balik ke Malaysia dengan kesan-kesan Sunnah Rasulullah di badan saya... Semua orang mencemuh dan memandang rendah kepada saya.... "Ada ke patut budak lulusan MRSM masuk pondok? Dah la sijil tak diiktiraf, belajar jauh-jauh sampai Afrika pulak tu? Nanti nak makan apa? Bodohnya... Memalukan mak bapak, peluang besar jadi orang besar dilepaskan pulak..." Kata mereka.... Tapi... Pada suatu Subuh... Saya pergi ke masjid bersama ibu saya di mana saya merupakan imam di masjid itu... Saya bacakan surah Abasa... Dan sebak ketika sampai ayat: Yaumayafirrul mar'umin akhih..... Wa ummihi...wa Abih.... Selesai solat, semasa perjalanan pulang... Ibu bertanya kenapa saya sebak ketika sampai di ayat itu? Saya jelaskan.... Ayat itu menceritakan tentang huru hara mahsyar sehinggakan seorang insan itu akan lari daripada saudaranya... Ibunya... Ayahnya.... Isterinya... Anak-anaknya... Saya katakan... Di dunia ini, bila kita jadi kaya, orang puji kononnya kita berjaya... Bila kita gunakan dunia untuk mengejar akhirat, orang akan kata kita gila... Sedangkan di mahsyar nanti, semua "kata-kata orang" tu langsung tak bernilai kerana ibu, bapa, anak, isteri, saudara yang di dunia ni sangat rapat dengan kita pun, kelak di mahsyar mereka akan saling melarikan diri daripada berjumpa kerana takut dituntut...... Maka saya sebak kerana saya risaukan apa keadaan saya di mahsyar kelak... Pujian orang ramai selama berbelas-belas tahun tu langsung tak bagi manfaat pada saya... Kejian selama bertahun-tahun kerana mengorbankan dunia demi agama juga tak bagi mudarat pada saya... Lalu kenapa manusia masih mengejar pujian orang ramai dan takut dengan celaan mereka? Ibu sekali lagi memeluk saya, tersenyum sambil menangis dan berkata.... "Sejuk perut mama dapat anak macam bangcik..." Maka itulah kali pertama dalam hidupku saya berasa sangat gembira akan "pujian" ibuku... Pelbagai pencapaian demi pencapaian yang saya dapat DULU, saya tidak pernah merasa gembira seperti ini walaupun dulu juga saya dipeluk cium ibu dan dipuji.... Wahai hamba Allah... Apa sebenarnya yang kalian kejar? Apa pula sebenarnya yang kejar kalian? Mengapa kalian masih mengejar pujian sia-sia manusia... Sedangkan malaikat maut pula tidak pernah lelah siang malam mengejar kalian? Wahai saudaraku... Apakah kalian sedar nafas kalian hanya berbaki beberapa lagi? Sebelum lubang kubur kalian akan digali? Apa yang aku dan kalian ada.. untuk Allah dan Rasul banggai? *self-reminder*

7 comments:

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

isafura said...

Menarik pengisian....mohon kebenaran share..

isafura said...

Menarik pengisian....mohon kebenaran share..

شركة المثالية said...


شركة تنظيف منازل بالخبر

mahmoud elsayed said...

شركة التميز المثالي للخدمات المنزلية وتنظيف المنازل والشقق والفلل بالدمام والخبر والقطيف والجبيل
قسم خاص لتسليك المجاري بالضغط ومكافحة الحشرات وتنظيف للمجالس والسجاد والموكيت وتنظيف الخزانات
نقدم افضل الخدمات المنزلية بالمنطق الشرقية 0551844053

شركة تسليك مجاري بالدمام
شركة تنظيف منازل بالدمام
شركة مكافحة حشرات بالدمام
شركة تنظيف منازل بالجبيل
شركة مكافحة حشرات بالجبيل
شركة تنظيف سجاد بالجبيل
شركة تسليك مجاري بالخبر
شركة تنظيف منازل بالخبر
شركة تركيب وصيانة الكهرباء بالدمام والخبر
شركة المثالية للتنظيف بالجبيل

mahmoud elsayed said...



شركة المثالية لمكافحة الحشرات بالدمام
شركة المثالية للتنظيف بالقطيف
شركة مكافحة حشرات بالخبر
شركة تسليك مجاري بالقطيف
شركة تنظيف منازل بالقطيف
شركة مكافحة حشرات بالاحساء
شركة مكافحة حشرات براس تنوره

mahmoud elsayed said...


خدمات شركة ركن الامثل بالمنطقة الشرقيه 0502644550 وتقديم كافة الخدمات المنزلية

شركة كشف تسربات المياه بالاحساء
شركة المثالية للتنظيف بالدمام
شركة تسليك مجارى بالخبر
شركة مكافحة حشرات بالخبر
شركة تسليك مجارى بالدمام
شركة مكافحة حشرات بالدمام
شركة تسليك مجارى بالقطيف
شركة مكافحة حشرات بالقطيف
شركة تنظيف بالدمام
شركة الصفرات للتنظيف بالرياض